КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
З ІНФОРМАТИКИ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
До навчальних досягнень учнів з інформатики, які підлягають оцінюванню, належить:
‑ теоретична база знань: уявлення про інформацію, її властивості, інформаційні процеси та інформаційні системи, загальні принципи розв’язування задач за допомогою комп’ютера з використанням програмного забезпечення загального та конкретно-предметного призначення, формулювання проблем і постановку задач, побудову відповідних інформаційних моделей, основи алгоритмізації і програмування, принципи будови та дії комп’ютера, уявлення про можливості використання глобальної мережі Інтернет, пошук потрібних відомостей.
‑ практичні навички: навички роботи з пристроями введення-виведення даних, прикладним програмним забезпеченням загального і навчального призначення – програмами технічного обслуговування апаратної складової, операційними системами, програмами для архівування файлів, антивірусними програмами, редакторами текстів, графічними редакторами, засобами підготовки комп’ютерних презентацій та публікацій, табличними процесорами, системами управління базами даних, інформаційно-пошуковими системами, експертними системами. мультимедійними комп’ютерними енциклопедіями, педагогічними програмними засобами для комп’ютерної підтримки навчання з різних предметів, програмами-браузерами для перегляду гіпертекстових сторінок, програмами для роботи з електронною поштою та телеконференціями, пошуку потрібних відомостей в глобальній мережі Інтернет, створення гіпертекстових сторінок тощо; навички складання, описування та реалізації найпростіших алгоритмів і програм з використанням різних засобів їх подання, зокрема деякої мови програмування.
Оцінювання якості підготовки учнів з інформатики здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями та здатність до застосування вивченого матеріалу у практичній діяльності.
Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень школярів з інформатики, що відображено в таблиці і побудовано таким чином, що досягнення певного рівня навчальних досягнень передбачає, що усі вказані для попередніх рівнів знання, уміння і навички опановані учнем.
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі; знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою |
2 |
Учень (учениця) розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі та може фрагментарно відтворити знання про них |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні знання при незначному загальному їх обсязі (менше половини навчального матеріалу) при відсутності сформованих умінь та навичок |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень (учениця) має початковий рівень знань, значну (більше половини) частину навчального матеріалу може відтворити репродуктивно; може з допомогою вчителя виконати просте навчальне завдання; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері |
5 |
Учень (учениця) має рівень знань вищий, ніж початковий; може з допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв’язків; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп’ютері |
|
6 |
Учень (учениця) знайомий з основними поняттями навчального матеріалу;може самостійно відтворити значну частину навчального матеріалу і робити певні узагальнення; вміє за зразком виконати просте навчальне завдання; має стійкі навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп’ютері |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень (учениця) вміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи інформаційної системи та наводити власні приклади на підтвердження деяких тверджень; вміє виконувати навчальні завдання, передбачені програмою |
8 |
Учень (учениця) вміє аналізувати навчальний матеріал, в цілому самостійно застосовувати його на практиці; контролювати власну діяльність; самостійно виправити вказані вчителем помилки; самостійно визначити спосіб розв’язування навчальної задачі; вміє використовувати довідкову систему |
|
9 |
Учень (учениця): вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; вміє систематизувати і узагальнювати отримані відомості; самостійно виконує передбачені програмою навчальні завдання; самостійно знаходить і виправляє допущені помилки; може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання навчального завдання; вільно володіє клавіатурою |
|
IV. Високий
|
10 |
Знання, вміння і навички учня (учениця) повністю відповідають вимогам державної програми. Учень (учениця) володіє міцними знаннями, самостійно визначає проміжні цілі власної навчальної діяльності, оцінює нові факти, явища; вміє самостійно знаходити додаткові відомості та використовує їх для реалізації поставлених перед ним навчальних цілей, судження його (її) логічні і достатньо обґрунтовані; має певні навички управління інформаційною системою |
11 |
Учень (учениця) володіє узагальненими знаннями з предмета; вміє планувати особисту навчальну діяльність, оцінювати результати власної практичної роботи; вміє самостійно знаходити джерела різноманітних відомостей і використовувати їх відповідно до мети і завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння у нестандартних ситуаціях; вміє виконувати завдання, не передбачені навчальною програмою; має стійкі навички управління інформаційною системою |
|
12 |
Учень (учениця) має стійкі системні знання та продуктивно їх використовує; вміє вільно використовувати нові інформаційні технології для поповнення власних знань та розв’язування задач; має стійкі навички управління інформаційною системою у нестандартних ситуаціях |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ТЕМИ «ПРИКЛАДНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ. ТЕКСТОВИЙ РЕДАКТОР»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії навчальних досягнень учнів |
Початковий |
1 |
Учень має уявлення про текстовий редактор (ТР). |
2 |
Учень відрізняє вікно ТР від вікон інших програмних засобів, розпізнає задачі, які можна розв’язати за допомогою ТР. |
|
3 |
Учень має уявлення про конкретну програму опрацювання текстів та її призначення, про введення інформації до ТР, використання готової програми для одержання певної інформації. |
|
Середній |
4 |
Учень має початкові знання про введення, редагування інформації в ТР. Уміє завантажувати ТР, набирати текст і зберігати його у вигляді файла. |
5 |
Учень за допомогою вчителя орієнтується у роботі з ТР, вміє самостійно завантажувати ТР. Уміє самостійно вводити та редагувати інформацію. |
|
6 |
Учень володіє основними навичками роботи у середовищі ТР, вміє самостійно вводити, форматувати й редагувати текстову інформацію. |
|
Достатній |
7 |
Учень у цілому орієнтується у середовищі ТР, знає його основні можливості та правила опрацювання інформації. Вміє самостійно опрацьовувати текстову інформацію, працювати з контекстами, перевіряти орфографію, роздруковувати документи. |
8 |
Учень має сталі навички роботи з об’єктами та фрагментами тексту. Використовує інтерактивну довідкову систему. |
|
9 |
Учень вільно володіє ТР. Вміє працювати з шаблонами документів. Використовує стильове оформлення документа. Створює власні шаблони та стилі. |
|
Високий |
10 |
Учень досконало (у межах чинної навчальної програми) знає і використовує можливості текстових редакторів. Самостійно виконує навчальні завдання. Може створювати (можливо, під контролем) документи складної структури, вільно володіє клавіатурою (100 символів за хвилину). |
11 |
Учень знаходить і використовує додаткові джерела інформації. Може самостійно створювати документи складної структури. Вільно володіє клавіатурою (120 символів за хвилину). |
|
12 |
Має стійкі системні знання про тексторі редактори та продуктивно їх використовує. У процесі виконання завдань виявляє творчий підхід. Володіє клавіатурою на професійному рівні (140 символів за хвилину). |
Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми «Інформаційна модель. Алгоритми»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання |
початковий |
1 |
-Учень має уявлення про об’єкти, їх властивості та способи відображення об’єктів у реальному житті; має уявлення про алгоритм |
2 |
-Учень має початкові знання про алгоритм та способи його опису, призначення алгоритмічної мови |
|
3 |
-Учень перераховує базові структури алгоритмів; у задачах виділяє вхідні дані та результати; наводитьт приклади алгоритмів із власного життя -Має уявлення про те, що інформація може опрацьовуватися за допомогою алгоритму, який працює за певними алгоритмами -Має початкові знання про виконавця алгоритму |
|
середній |
4 |
-Учень має уявлення про деякі етапи розв’язування прикладної задачі з використанням комп’ютера; наводить приклади алгоритмів з відомої предметної галузі -Має уявлення про властивість результативності алгоритму та наводить приклади її пояснення -Має початкові знання про систему вказівок виконавця алгоритму |
5 |
-Учень має уявлення про властивість формальності алгоритму та наводить приклади її пояснення; наводить приклади різних виконавців алгоритму мінімально необхідну систему його вказівок для розв’язування різних завдань -Вміє словесно описати алгоритм із відомої йому предметної галузі; знаходить помилки в описі алгоритму при невиконанні властивості результативності, формальності та визначеності |
|
6 |
-Учень має початкові знання про використання інформаційної моделі для дослідження реальних об’єктів; наводить приклади різних моделей реальних об’єктів та мету їх використання для розв’язування здач -Знає суттєві ознаки алгоритму та форми його подання -Має початкові знання про структурний підхід до побудови алгоритмів |
|
достатній |
7 |
-Учень пояснює основні етапи розв’язування прикладної задачі з використанням комп’ютера -Має уявлення про побудову неформальної моделі -Вміє графічно зображати базову структуру слідування та пояснює її властивості -Наводить приклади розбиття основної задачі на підзадачі |
8 |
-Учень для простих задач визначає положення, на яких буде грунтуватися побудова інформаційної моделі; за допомогою вчителя визначає якими властивостями об’єктів для розв’язання конкретної задачі і побудові інформаційної моделі можна нехтувати -За допомогою вчителя будує математичну модель |
|
9 |
-Учень знає технологію структурного програмування та розуміє ідеї методу покрокової деталізації алгоритму -За допомогою вчителя будує математичну модель -Вміє відрізняти базову структуру алгоритму повторення та розгалуження -Має початкові знання про опис алгоритму навчальною алгоритмічною мовою; за допомогою вчителя пояснює опис алгоритму без величин, поданий навчальною алгоритмічною мовою; вміє записувати заголовок алгоритму та тіло алгоритму -Вміє зображати графічно базові структури повторення і розгалуження |
|
високий |
10 |
-Учень в цілому орієнтується в основних етапах розв’язування прикладної задачі з використанням комп’ютера -Пояснює основні властивості алгоритму, має уявлення про величину та основні характеристики величини; визначає тип величини -Вміє записувати в алгоритмі аргументи і результати, пояснює алгоритм виконання вказівки повторення |
11 |
-Учень пояснює основні властивості базових структур алгоритмів повторення і розгалуження, пояснює готові алгоритми зі структурами розгалуження та повторення, описані навчальною алгоритмічною мовою -Вміє записувати вказівку надання значень в алгоритмах, описаних навчальною алгоритмічною мовою |
|
12 |
-Учень має стійкі системні знання та продуктивно їх використовує -Вміє вільно використовувати знання про інформаційну модель та поняття алгоритму, базових структур алгоритмів і основні ідеї та принципи технології структурного програмування для розв’язування нескладних задач |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ТЕМИ
«Графічний редактор»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання |
початковий |
1 |
-Учень має уявлення про графічний редактор, розпізнає задачі, для вирішення яких може застосовуватися графічний редактор |
2 |
-Учень має уявлення про конкретні програми опрацювання графічної інформації та її призначення -Відрізняє вікно графічного редактора від інших програмних засобів |
|
3 |
-Учень має уявлення про технології малювання в середовищі ГР
|
|
середній |
4 |
-Учень вміє вибирати колір, інструменти для малювання в середовищі ГР за допомогою Олівця, Еліпса, Прямокутника, Лінії; зафарбовувати геометричні фігури; вміє зберігати графічні файли -Учень вміє виділяти графічні й текстові об’єкти та викликати контекстне меню для них |
5 |
-Учень вміє вибирати тип Пензлика та користуватися ним, Багатокутником та Стирачкою -За допомогою вчителя редагує графічні файли, використовує масштабування |
|
6 |
-Учень володіє основними правилами роботи з ГР, вміє самостійно створювати та редагувати прості графічні образи |
|
достатній |
7 |
-Учень має уявлення про точечні та растрові графічні файли, вміє виділяти графічні об’єкти в середовищі ГР, використовувати буфер обміну в середовищі ГР -За допомогою вчителя може здійснювати компановку складеного зображення з набору графічних примітивів -Вміє конвертувати файли з одних форматів у файли інших форматів |
8 |
-Учень має стійкі навички роботи з об’єктами-малюнками |
|
9 |
-Учень вільно володіє ГР. Використовує інтерактивну довідкову систему. Вміє формулювати основні алгоритми роботи з графікою |
|
високий |
10 |
-Учень досконало (у межах чинної навчальної програми) знає і використовує можливості ГР -Учень самостійно виконує навчальні завдання |
11 |
-Учень знаходить і використовує додаткові джерела інформації |
|
12 |
-Учень має стійкі системні знання про ГР та продуктивно їх використовує. У процесі виконання завдань проявляє творчий підхід |
Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень
учнів з теми:
«Електронні презентації»
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання |
І. ПОЧАТКОВИЙ |
1 |
– учень запускає програми Power Point. Створює «порожню» презентацію. Вибирає пустий слайд; створює слайд; відкриває із своєї папки створену презентацію; знає і дотримується правил безпеки під час роботи в комп’ютерному класі.
|
2 |
– учень відкриває із своєї папки створену презентацію; заповнює титульний слайд відповідно до зразка
|
|
3 |
-учень створює новий слайд. Вибираємо авто макет і Порожній слайд. – вміє знайти вкладки Градієнт, Текстура, Узор, Рисунок; – змінює зразок титульного слайда; – переглядає створений слайд, створену презентацію. |
|
|
4 |
– учень має початковий рівень знань, значну (більше половини) частину навчального матеріалу, може відтворити репродуктивно, може за допомогою вчителя виконати просте навчальне завдання, має елементарні, нестійкі навички роботи з комп’ютером: – створює новий слайд і заповнює його за зразком; встановлює нові слайди (між слайдами); – вивчає слайди; – встановлює малюнок; – переходить у режим структури, створює наступний слайд, вводить заголовок нового слайда.
|
5 |
– має рівень знань вищий, ніж початковий, може за допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу з теми «Комп’ютерні презентації» з елементом логічних зв’язків; – обирає марковані списки за зразком; – використовує макет оформлення слайдів; – вибирає режим перегляду слайдів; – встановлює для одного текстового об’єкта стандартний ефект анімації та переглядає дію вибраної анімації; – має стійкі, навички виконання елементарних дій з опрацювання інформації при роботі з комп’ютером.
|
|
6 |
ознайомлений з основним поняттям навчального матеріалу (що таке презентація, слайд, структура слайда, анімації та ефекти анімацій, звукові ефекти, шаблони презентації, створення фону слайда, вставка малюнків, показ слайдів); – може самостійно відтворити значну частину навчального матеріалу і роботи певні узагальнення: – вилучає слайди; – набирає марковані списки за зразком; – використовує макет оформлення слайдів; – створює фон, на вкладці Градієнт вибирає два кольори, довільні кольори у полях Колір 1: Колір 2:; – встановлює малюнок; – вміє за зразком виконувати просте навчальне завдання (створити 3 слайди, ввести тексти, малюнки, ефекти анімації);
|
|
|
7 |
– учень уміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях: – створювати інтерактивний інтерфейс презентацій; – створювати презентацію з різних шкільних дисциплін; – демонструвати створену презентацію; – копіювати презентації на диск. Може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи з програмою Pоwer Paint і наводити приклад для створення та оформлення слайдів презентації.
|
8 |
-учень аналізувати теоретичний матеріал з теми «комп’ютерна презентація», самостійно використовувати його на практиці: – самостійно виправляє вказані вчителем помилки; – використовує інтерактивну довідкову систему.
|
|
9 |
-учень самостійно використовує на практиці теоретичний матеріал з теми «комп’ютерна презентація», пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи з програмою Pоwer Paint; – самостійно виправляє помилки;
|
|
|
10 |
– учень уміє вільно застосовує теоретичні знання на практиці: – створювати інтерактивний інтерфейс презентацій; – створювати презентацію з різних шкільних дисциплін; – використовує гіперпосилання; – вміє узагальнювати й систематизувати теоретичний матеріал з теми «комп’ютерні презентації»; – самостійно виконує передбачені у програмі навчальні завдання; – має певні навички керування інформаційною системою.
|
11 |
– учень володіє узагальненими знаннями про комп’ютерні презентації; – вміє планувати особисту навчальну діяльність щодо створення презентацій, оцінювати результати власної практичної роботи; – вміє самостійно знаходити джерела інформації (Інтернет, відео кліпи, музичні файли, посібники), команди програми Power Point і використовувати їх відповідно до створення презентацій; – вміє самостійно використовувати зв’язані та вбудовані об’єкти програм-додатків; способи демонстрації слайдів, гіперпосилання; – використовує набуті знання і вміння про комп’ютерні презентації у нестандартних ситуаціях; – має стійкі навички керування інформаційною системою.
|
|
12 |
– учень має стійкі системні знання та продуктивно їх використовує у роботі з програмою Power Point під час створення презентацій; самостійно розвиває свої здібності щодо створення презентацій; – вміє вільно використовувати нові інформаційні технології для поглиблення своїх знань і розв’язування задач. Уміє самостійно:
|