Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури,
затвердженної наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за № 518/674 учні розподіляються на
основну, підготовчу та спеціальну медичні групи.
Для основної медичної групи фізична підготовка проводиться в повному обсязі згідно з
навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки
фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог навчальної програми.
Таким учням рекомендовано поступове збільшення фізичного навантаження без здачі навчальних
нормативів та додаткові заняття у групах загальної фізичної підготовки.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки
фізичної культури, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку,
які їм не протипоказані.
Учні, незалежно від рівня фізичного розвитку та медичної групи, а також тимчасово звільнені від
фізичних навантажень, повинні бути обов’язково присутніми на уроках фізичної культури.
Допустиме навантаження для учнів, які за станом здоров’я належать до підготовчої та спеціальної
медичних груп, встановлює учитель фізичної культури.
Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури може здійснюватися
за такими видами діяльності:
1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи (може здійснюватися окремо від прийому
навчального нормативу).
2. Виконання навчального нормативу (з урахуванням динаміки особистого результату).
3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку.
4. Засвоєння теоретико-методичних знань.
При цьому оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здійснення тематичного,
семестрового чи річного оцінювання.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються орієнтовні навчальні нормативи
передбачені цією програмою та нормативи запроповановані у кожному модулі по роках вивчення.
Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування.
При складанні навчального нормативу за його показником визначають рівень досягнень (низький,
середній, достатній, високий), а потім за технічними показниками виконання рухової дії та
теоретичними знаннями виставляють оцінку в балах. Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів із фізичної культури затверджені наказом МОН України від 05.05.08 р. № 371.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів з фізичної підготовленості, потрібно дотримуватися
таких вимог:
1. Навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу
не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
2. Кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підготовка (не менше як на двох заняттях).
3. Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після — відновлювальні вправи.
4. Учні мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті.
5. Учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки
під час здачі нормативів.
6. Оцінювання навчальних досягнень учнів, віднесених до підготовчої групи здійснюється на
загальних підставах за винятком приймання навчальних нормативів.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті
досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення
учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів.
На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування
«бонусних» балів. Наприклад, якщо учень (учениця) викона(в/ла) залікову вправу на певний
рівень, але при цьому його (її) особистий результат виконання цієї вправи поліпшився порівняно з
попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1–2 бали вищу за ту, яка
передбачається навчальними нормативами.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до
навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не
здійснюють, а заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер з помірними
навантаженнями.
Невиконання нормативів з причин, незалежних від учня, непропорційний фізичний розвиток,
пропуски занять з поважних причин, не є підставою для зниження підсумкової оцінки успішності.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних досягнень учнів основної групи за показником навчального нормативу визначають рівень навчальних досягнень (низький, середній, достатній, високий), а потім за технічними показниками виконання рухової дії та теоретичними знаннями виставляють оцінку в балах (таблиця).
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
Показники навчальних нормативів |
Бали |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета; розрізняє та виконує відповідно до вимог лише елементи фізичних вправ |
Низький |
1 |
Середній |
2 |
|
Достатній |
3 |
|
Високий |
4 |
|
Учень (учениця) виявляє розуміння основних положень навчального матеріалу, наводить приклади; техніка виконання фізичних вправ має незначні відхилення від встановлених вимог, які аналізуються та виправляються з допомогою вчителя |
Низький |
5 |
Середній |
6 |
|
Достатній |
7 |
|
Високий |
8 |
|
Учень (учениця) володіє узагальненими, міцними знаннями з предмета; має достатню тактичну підготовку для виконання навчальних завдань; має системні навички техніки виконання фізичних вправ, що відповідають встановленим вимогам |
Низький |
9 |
Середній |
10 |
|
Достатній |
11 |
|
Високий |
12 |
На сучасному етапі, з метою формування позитивного ставлення учнів до занять фізичною культурою та підвищення рівня їх рухової активності, оцінювання навчальних досягнень з фізичної культури має здійснюватися в особистісно-зорієнтованому аспекті. В основу особистісно-зорієнтованого оцінювання покладаються: особисті досягнення школярів на протязі навчального року; активна робота учнів на уроках фізичної культури; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у змаганнях всіх рівнів. На основі зазначених показників вчителям рекомендується застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів. Зазначені системи корекції оцінювання мають погоджуватися педагогічною радою школи.
Під час оцінювання необхідно:
- здійснювати індивідуальний підхід, тобто створювати для учня умови, які відповідають особливостям його розвитку, рівню фізичного підготовленості, стану здоров’я;
- конкретизувати завдання, визначене змістом даного уроку, за яке учня буде оцінено;
- застосовувати гласність оцінки (своєчасно інформувати учня про оцінку з коротким аналізом виконання учнем рухової дії).